Philippe Starck
webben 15 okt 2004

Apelsinpressens mästare gör en mus

Efter drygt 35 år inom fältet design formger den mångsidige fransmannen Philippe Starck sin första datormus. Samtidigt är det första gången som Microsoft formger produkter speciellt för den europeiska marknaden.

Philippe Starck gör inte business med företag, han gör samarbetet med fysiska personer. Uppstår det inget tycke och saknas det en gemensam värdegrund, så blir det inget samarbete. På den punkten är Starck stenhård.

Trots att Starck inte använder dator, så ansåg han redan innan Microsoft tog kontakt att Bill Gates gör bra saker för världen genom sitt företag.

– Det som skiljer människan som art gentemot andra arter är att vi är en civilisation grundad på intelligens. Det är därför jag älskar Bill Gates – inte för att han är rik eller en trevlig kille. Han visar hur en intelligent civilisation kan vara framgångsrik. För första gången i historien, har någon med Bill Gates hjärnkapacitet och intelligens skapat intelligens så att folk blir intelligentare. Det är den enkla orsaken till varför jag gör det här med Microsoft, förklarar Philippe Starck.

Första musen
I bakgrunden finns också ett lustigt sammanträffande: Ken Fry, designchef på Microsoft Hardware, var en av Philippe Starcks designelever inom möbler och interiör under 1980-talet.

I stort sett samtidigt som Philippe Starck formgav sin omtalade stol (Costes Chair, 1982) så lyckades Microsoft presentera sin första beiga mus – två kusiner verkligen långt ifrån varandra. Det har tagit så här lång tid för datorn att smälta in i vardagen och jordmånen blivit så bördig att Philippe Starck och Microsoft kunnat hitta varandra.

Försöker döda design
Men när Microsoftfolket ringde och frågade om han ville göra en mus för dem så hade han absolut ingen idé om vad han och hans team skulle göra. Starck berättar om sitt arbete i termer av ”vi” – hans medarbetarstab är oerhört viktig i processen att omsätta Starcks visioner till något konkret. Ändå vill han tona ned den etikett som klistras på honom.

– Det finns många designers som är bättre än mig. Men jag är däremot den enda som är så galen att han försöker döda design, för design är baksidan av det som är mer känt under namnet elitism. När jag började med formgivning då betydde design en vacker produkt såld till mycket rika lyckliga få i någon exklusiv butik. Det är ju helt galet, för om du har turen att få en bra idé så har du en skyldighet att duplicera den för att alla ska kunna ta del av den.

– Och det är vad jag har gjort under hela mitt liv: försökt döda elitismens idé om det sällsynta, för mig är den något djupt vulgärt. Jag anser att den enda moderna elegansen är duplicering.

Kapa två nollor från ett koncept
Succén med stolen Costes Chair, formgiven för Café Costes, gav honom både uppmärksamhet och spelrum att kunna påverka sakerna åt önskat håll. Genom att spela ut tillverkarna mot varandra kunde priset sänkas radikalt på nya stolar han fick uppdrag att göra, från 1 000 dollar till slutligen 9 dollar.

– När man tar bort två nollor från ett koncept då ändras konceptet. Mitt arbete syftar till att hjälpa folk att få ett bättre liv. Vi försöker göra det bästa möjliga till bästa priset för alla.

”Killarna kan sitt jobb”
Och det var väl antagligen därför Microsoft hörde av sig, gissar Starck.

– När jag första gången åkte till Redmond, var jag mycket imponerad ”oj, jag ska jobba med Microsoft”. Och väl på kontoret börjar de prata och de var så smarta, jag fattade direkt att det handlade om vetenskap.

– Ju mer de pratade, ju mer tittade jag på arbetskollegan jag hade med mig. Och tänkte: ”Oh shit, de här killarna kan sitt jobb, vi kan inte göra något bättre…” men säger (med väldig franskbetoning i sin engelska) ”ah, klart vi gör ett försök”. Vi kommer tillbaka till Frankrike helt förstörda, ”Gud vi måste hitta på något, vi måste anta utmaningen”. Fast vi har inte en aning om vad vi ska göra.

– Vi presterar mängder med projektritningar – ”haha, vi är också smarta” – och när vi åker tillbaka tittar de igenom allt och bestämmer sig för det mest anspråkslösa! Vi blev mycket besvikna.

Mus för dem som ogillar datorn
Till slut förstod Starck och hans team varför Microsoftfolket valde just denna mus.

– I allt som sagts var det inte talangen som imponerade mest på dem, utan istället en kommentar jag fällt som handlade om idén att när alla dessa människor arbetar med design inom Microsoft så vänder de sig till folk som älskar datorer men hatar teknik. Och som varandes sentimental fransman insåg jag till slut att det även fanns folk som inte gillade sina datorer, och att vi kanske kunde göra något för dem också.

– Så därför valde Microsoft bort alla våra jättetekniska idéer, och tog det förslaget som för med sig något nytt, vilket nästan är liktydigt med kärlek. Kärlek och inget annat.

– Och det är därför denna mus är så enkel, nästan ingenting. Den är ett minimum av den sentimentala, enkla animala relation man kan ha med sin dator. Vi fann formen som liknar två hjärnhalvor, fast lika mycket ett hjärta.

– Jag repeterar, det är inte design, det är inte high technology – det är enbart hjärta, enbart kärlek, enbart innerlighet. Och det är bra, för designens framtid måste ha en relation med just detta.

Paus i teknikrushen
För Microsoft betyder samarbetet med Philippe Starck att man uppnår något man inte har kunnat prestera själva tidigare. Ken Fry summerar:

– Även om vi gör storslagen design inom hårdvaruavdelningen på Microsoft så är vi medvetna om att det troligen finns folk där ute som inte förhåller sig till vår hårdvarudesign som de gör till en mus designad av Philippe Starck.

– I och med att tekniken liksom datortillbehören blir allt mer komplexa så vill folk få en paus i allt detta. Jag tycker att Philippe Starcks mus uttrycker en enkelhet i sin organiska form som ger denna respit.

Mats Lundgren
[© text + bild] intervju i Paris september 2004

^top

Webb.
- Aktuellt

[klicka till artikel i radar]
Det finns många sätt att gömma sig bakom sitt arbete – Philippe Starck använder både förpackning och mus.
Foto/
©Mats Lundgren
Starcks signum för 1990-talet nådde ut brett och gjorde honom världsberömd: en apelsinpress med spindelkänsla – men trots bilden inte avsedd som diadem.
Optical Mouse by S+arck” kommer i två färger, blå och orange.
Philippe Starck i Paris vid lanseringen av sin första mus.
Foto/
©Mats Lundgren